De 5 kenmerken van optimaal Linux serverbeheer

Laten we eerlijk zijn, binnen veel organisaties is Linux de vreemde eend in de IT omgeving. De Linux omgeving bestaat vaak naast een Windows omgeving en het beheer van deze twee omgevingen verschilt als dag en nacht. Dat betekent in de praktijk dat je niet zomaar elke systeembeheerder een Linux-petje op kunt zetten. Binnen veel organisaties ontbreekt het aan Linux expertise of liggen de prioriteiten simpelweg ergens anders. In die gevallen is het slim om het Linux serverbeheer uit te besteden. Maar waar moet je op letten als je op zoek gaat naar een partner voor Linux beheer? In dit blog vertel ik over 5 kenmerken die – uit mijn ervaring - zorgen voor optimaal Linux serverbeheer.

 

De ideale Linux Beheerder..... 

 

1. Maakt goede afspraken over de samenwerking

Als je samen gaat werken met een externe partij, is het belangrijk om goede afspraken te maken. Zo weet je zeker dat de Linux beheerder jouw team aanvult op de juiste vlakken. Grofweg zijn er twee mogelijke samenwerkingsvormen:

  1. Volledige ontzorging: de managed services partij neemt het Linux beheer volledig uit handen. Vooral geschikt voor kleine organisaties die weinig Linux kennis in huis hebben en slechts één of enkele applicaties op Linux hebben draaien.
  2. Gedeelde verantwoordelijkheid: de interne Linux specialisten werken samen met de externe beheerpartij, waar ze op terug kunnen vallen wanneer nodig.

Zeker in dit laatste geval, wanneer zowel interne als externe Linux specialisten in de omgeving komen, moeten er goede afspraken worden gemaakt. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Wie doet wat?
  • Hoe zijn de rechten op systemen verdeeld?
  • Hoe gaan we om met upgrades en de frequentie daarvan?
  • Hoe gaan we om met meldingen en incidenten?

Ongeacht hoe de samenwerking eruit ziet, is het fijn als er regelmatig contact is tussen jouw IT team en de externe Linux serverbeheerder. Idealiter heb je één vast aanspreekpunt die jouw organisatie kent en niet alleen mee kan praten met de techneuten, maar ook aan een niet-IT’er uit kan leggen wat de impact is van een storing in het systeem.

 

2. Is 24/7 stand-by

Handhaving en monitoring van de omgeving is de ruggengraat van elk goed Linux support contract. Optimaal Linux serverbeheer betekent dat de omgeving altijd up and running is. In de praktijk betekent dat ook dat deze 24 uur per dag, 7 dagen per week gemonitord moet worden. Praktisch onmogelijk als je een Linux specialist in dienst neemt, maar een absolute vereiste als je een externe Linuxbeheerder inschakelt. Een Linux serverbeheerder moet goed bereikbaar zijn, ook in het weekend of in de vakantie, en je bij storingen of problemen op een snelle en goede manier helpen. Zorg dat je goede afspraken maakt over bijvoorbeeld de responstijd en dit vastlegt in de vorm van een Service Level Agreement.

 

3. Heeft up to date Linux kennis in huis

Het grote nadeel van inhouse kennis is dat er tijd en geld gemoeid is om die kennis op peil te houden én dat er altijd een risico bestaat dat die kennis op een bepaald moment jouw organisatie verlaat. Besteed je het Linux serverbeheer uit, dan profiteer je vaak van een team van Linux experts die veel ervaring hebben, hun kennis up-to-date houden en de benodigde certificaten bezitten. Kijk ook of en hoeveel andere Linux omgevingen de externe provider beheert. Hoe meer objecten de partij monitort, hoe meer jij daar van kunt profiteren: als de Linux beheerder bij een andere organisatie een verbetering tegenkomt, kan hij die bij jou ook doorvoeren.

 

4. Is een goede (technische) sparringpartner

Optimaal Linux serverbeheer is meer dan alleen brandjes blussen. Een goede Linux beheerder kijkt verder, denkt met je mee en is oplossingsgericht. En goede Linux specialist weet jouw bedrijfsdoelen en -wensen te vertalen naar goede technische oplossingen. Hij of zij moet dus niet alleen kunnen sparren met iemand uit de business, maar moet ook op een hoog technisch niveau kunnen meepraten met jouw eigen (Linux) specialisten. Absolute pré is als de beheerpartij ook kan meedenken over de infrastructuur om de Linux omgeving heen (denk aan servers, storage, hardware en applicaties).

 

5. Werkt volgens bepaalde standaarden

Optimaal Linux beheer kenmerkt zich ook door een professionele manier van werken. Denk hierbij aan het in acht nemen van best practices uit het vakgebied, maar ook het aanhouden van bepaalde principes en standaarden. Je kunt een goede managed services partij bijvoorbeeld herkennen aan het ISO/IEC 27001 kwaliteitscertificaat voor informatiebeveiliging.

 

De ideale Linux beheerder

De ideale Linux beheerder bestaat niet. Althans, niet in de vorm van één persoon. Voor optimaal Linux serverbeheer kun je het beste een team van Linux specialisten inschakelen. Zo ben je altijd verzekerd van snelle, vakkundige en professioneel hulp, óók in het weekend. Ben je benieuwd naar hoe die ideale Linux beheerder er dan uitziet? Bekijk dan eens het CV van onze Max (en check de actie voor zijn gratis ‘onboarding’!).

 

New call-to-action

 

    Deel dit artikel:
Ontvang de laatste Proxy updates

Blijf op de hoogte van de laatste IT trends en ontwikkelingen met onze maandelijkse nieuwsbrief

Ben Wismans - Senior Consultant
Ben werkt al sinds 2005 in de IT branche. Hij is Senior Consultant binnen Proxy. Hij staat zowel onze klanten als onze collega's bij in complexe en uitdagende IT-vraagstukken. Daarnaast is hij helemaal thuis in alle Red Hat Solutions, zoals bijvoorbeeld Red Hat Satellite en OpenShift.