Don Kemps - Account Manager
Don Kemps - Account Manager 26-11-2020 3 min

Alles wat je moet weten over de Red Hat Enterprise Linux support lifecycle

Kies je voor Red Hat Enterprise Linux (RHEL), dan ben je verzekerd van een kwalitatief enterprise product met de bijbehorende support. Een RHEL subscriptie biedt namelijk tien jaar lang support, met de mogelijkheid om dit nog eens met twee jaar te verlengen. Hoe die support er precies uitziet varieert per fase van de Red Hat Linux Support lifecycle. Het is dus goed om in de gaten te houden in welke fase van de support lifecycle jouw organisatie zit en wanneer de support afloopt. Nu RHEL 8 alweer een tijdje beschikbaar is, komt voor een aantal oudere versies de ‘end of life’ fase namelijk steeds dichterbij. Voorkom dat je zonder support komt te zitten door op tijd na te gaan denken over een upgrade. In dit blogartikel vertel ik over de drie fases van de Red Hat Linux Support lifecycle, wanneer de support voor RHEL 5 en 6 afloopt en hoe je ervoor kunt zorgen dat jouw RHEL subscriptie altijd up-to-date is.

 

 

De 3 fases van de Red Hat Linux support lifecycle

 

De Red Hat Enterprise Linux lifecycle bestaat uit drie fases:

 

Full Support fase. Tijdens de full support fase worden gekwalificeerde Critical and Important Security errata advisories (RHSA's) en Urgent and Selected High Priority Bug Fix errata advisories (RHBA's) vrijgegeven zodra deze beschikbaar zijn. Indien beschikbaar kunnen nieuwe of verbeterde Hardware Enablement en geselecteerde, verbeterde softwarefunctionaliteiten worden geleverd naar goeddunken van Red Hat.

 

Maintenance Support fase. Tijdens de Maintenance Support fase(s) kunnen gekwalificeerde RHSA's en RHBA's worden vrijgegeven zodra ze beschikbaar zijn. Andere errata-adviezen kunnen indien nodig worden geleverd. Nieuwe functionaliteiten en het inschakelen van nieuwe hardware zijn ter beoordeling van Red Hat en variëren per release van het besturingssysteem.

 

Extended Life fase. Extended Life Cycle Support (ELS) is een betaalde add-on. Tijdens deze fase biedt een Red Hat Enterprise Linux subscriptie doorlopende toegang tot eerder uitgebrachte content in de Red Hat Customer Portal. Ook behoud je toegang tot andere content, zoals documentatie en de Red Hat kennisbank. Tijdens deze fase zijn er geen standaard bugfixes, hardware-activeringen of root-cause analyses beschikbaar.

 

Hoe lang elke fase duurt, varieert per RHEL release. Zoals je hieronder kunt zien, ziet de support lifecycle van RHEL versies 5, 6 en 7 er iets anders uit dan van RHEL 8.

Red Hat Enterprise Linux support lifecyle

 

 

RHEL 5 en RHEL 6 support loopt af

Per 30 november 2020 wordt RHEL 5 end of life en is er geen Extended LifeCycle Support meer mogelijk. RHEL 6 bereikt op 30 november het eind van de Maintenance Support fase. Wanneer jouw organisatie nog draait op één van deze RHEL versies, is het dus belangrijk om na te denken over een eventuele upgrade. Per 30 november zal de support vanuit Red Hat namelijk komen te vervallen. Jullie kunnen dan niet meer inloggen in de portal en geen cases meer indienen voor support. Een behoorlijk risico voor de stabiliteit en veiligheid van de Linux omgeving.

 

Voor RHEL 5 is er geen andere optie dan voor 30 november naar een hogere RHEL versie te migreren. Houd er wel rekening mee dat een overstap van RHEL 5 naar RHEL 8 een behoorlijke stap is die wat complexiteit met zich meebrengt. Zorg dus dat je voldoende kennis en capaciteit in huis hebt om deze upgrade goed aan te pakken.

 

Ook voor RHEL 6 is een migratie naar een hogere versie de beste en goedkoopste oplossing. Komt de upgrade nu even niet goed uit, dan is er nog de optie om extra Extended LifeCycle Support aan te schaffen bovenop je huidige RHEL 6 subscriptie. Zo kun je de upgrade nog een jaartje uitstellen.

 

Beheer van RHEL upgrades

Wanneer er bedrijfskritische applicaties op de Linux omgeving draaien is het extra belangrijk dat die applicaties up-to-date zijn, en de Red Hat Linux Enterprise omgeving dus ook. Het kan dan slim zijn om jouw RHEL subscriptie te laten beheren door een managed services partner zoals Proxy. Onze Red Hat certified engineers dragen dan zorg voor de benodigde upgrades en updates. Ook zorgen ze ervoor dat bestaande koppelingen opnieuw gekoppeld worden aan de nieuwe versie van RHEL. Zo weet je zeker dat je altijd in een goed werkende, veilige omgeving werkt.

 

 

Voor welke RHEL versie kies jij?

Als Red Hat partner adviseren we je graag over de benodigde RHEL upgrades en het regelen van de support. Ook kunnen we op projectbasis ondersteunen bij het realiseren van een upgrade. Als je het mij vraagt is het zeker de moeite waard om de mogelijkheden van RHEL 8 te bekijken. In vergelijking met RHEL 5, 6 en 7 is RHEL 8 namelijk een flinke sprong vooruit: het is een stuk moderner en heeft een hele visuele, bijna dashboard-achtige, interface. Ben je benieuwd naar de mogelijkheden van RHEL 8? Neem dan gerust contact met mij op, ik vertel je er graag meer over!

 

Neem contact op

    Deel dit artikel:
Topics
Ontvang de laatste Proxy updates

Blijf op de hoogte van de laatste IT trends en ontwikkelingen met onze maandelijkse nieuwsbrief

Don Kemps - Account Manager
Don is onze New Business Account Manager en hét aanspreekpunt voor onze oplossingen van Red Hat. Met al uw vragen over Red Hat, Ansible, Open Shift, Managed Services en digitale transformatie kunt u bij Don terecht. Maar natuurlijk ook voor alle andere IT gerelateerde zaken. Don gaat graag met u in gesprek om samen voor u de beste oplossing te bepalen en te implementeren.