Proxy Algemeen
Proxy Algemeen 20-04-2017 2 min

Digitale Business Transformatie, maar hoe dan?

Je kunt geen 5 minuten browsen op het net zonder een artikel tegen te komen waar Digitale Transformatie benoemd wordt. De gevolgen voor u als u nú niet schakelt worden zeer duidelijk gemaakt. Het moet anders, dat lijkt de enige mogelijke conclusie. U dient de innovatieve accelerators zoals robotics, virtual reality, 3d printing, Internet of Things en cognitieve systemen te omarmen en onderdeel te maken van uw manier van werken. Niet acteren is duidelijk geen optie. Maar hoe dan?

 

Digitale Transformatie gaat niet alleen over techniek. OK dat was een inkopper. Digitale transformatie gaat over de business en de uitdagingen in je industrie. Digitale transformatie betreft het herzien van je bedrijfsstrategie door de mogelijkheden van digitale middelen/technologieën te bekijken en deze te omarmen. Om mee te gaan met de digitale transformatie is het ontwikkelen van een digitale strategie noodzakelijk. Dit zal betekenen dat er anders gewerkt gaat worden. Er moet een visie zijn, een bijbehorende strategie, een tactiek en uiteraard meetbare doelstellingen. 

 

Het doel is om je tactiek uit te werken, niet je visie. Het gaat om de kleine stapjes die het verschil maken met als streven je visie te realiseren. Gooi je oude schoenen niet weg voor je nieuwe hebt. In plaats van het kijken naar nieuwe technieken om te implementeren is het belangrijk om allereerst te verbeteren wat er reeds is. Nieuwe technologie en nieuwe systemen toevoegen komt vaak (altijd) met kosten die vele malen hoger zijn dan de initiële aanschaf. 

 

Plan van aanpak digitale strategie

De aanpak voor de ontwikkeling en implementatie van een digitale strategie bestaat uit 3 stappen:

  1. Inventarisatie (0-meting) en bepalen van verbeterpunten
  2. Richtlijnen bepalen
  3. Implementeren in haalbare stappen en proces van continue verbetering

Tijdens de inventarisatie brengen we de huidige systemen (processen en producten) in kaart; verbeterpunten, verantwoordelijkheden, integraties, problemen, KPI's. Ook inventariseren we onze doelstellingen. Met welk systeem hebben ze een relatie? Hebben we überhaupt alle “systemen” om onze doelstellingen te verwezenlijken?

 

Een inventarisatie, uitgevoerd via interviews, legt veel bloot. Verbeterpunten kunnen eenvoudig geïdentificeerd worden. Bij het bepalen van de richtlijnen gaan we uit van de voor ons perfecte situatie. Uitwerken van verbeterpunten doen we over 4 assen; mensen/cultuur, processen, skills en tools. Met alles wat we doen houden we de ultieme klantervaring (CX) voor ogen. Het is belangrijk om zelf te bepalen wat de perfecte situatie is. Je wilt graag klanten die bij jou passen. Klanten mogen met je op de snelweg, op de vluchtstrook maar niet over de vangrail. De uitwerking zal aangeven welke en waar processen, producten verbeterd moeten worden.

 

Implementeren van de verbeteringen doen we via een continue verbeterproces. In overleg met de belanghebbenden wordt er geprioriteerd: 1) Quick-wins, 2) Wat draagt het meeste bij aan onze bedrijfsdoelstellingen? We implementeren in haalbare stapjes en stellen continu bij. In dit proces worden uiteraard de innovative accelerators zoals eerder genoemd meegenomen. Welke extra kansen hebben we door de beschikbaarheid van deze technieken? Door onze systemen in een continu verbeterproces te gieten zijn we wendbaar en zijn we klaar om in te springen op nieuwe bewegingen in de markt wanneer deze zich voordoen.

 

Digitale business transformatie en het organisatie breed implementeren van een digitale strategie staat ook bij Rhodix hoog op de agenda. We hebben de ambitie om voorop te willen lopen ondersteund door een sterke visie, strategie en heldere doelstellingen. 

Ontvang de laatste Proxy updates

Blijf op de hoogte van de laatste IT trends en ontwikkelingen met onze maandelijkse nieuwsbrief

Proxy Algemeen
Hi, wij zijn Proxy! Een IT organisatie gevestigd in Rotterdam, Abcoude en in Son en Breugel. Met een gezellig en ambitieus team proberen wij IT daadwerkelijk bij te laten dragen aan de business van de klant. We zijn soms een tikkeltje eigenwijs, maar zetten de klant altijd voorop.