Het belang van interne (digitale) transformatie

De blockchain, webapplicaties en de cloud. Voor sommigen een mooie nieuwe wereld vol kansen, voor anderen een intimiderende werkelijkheid. Hoe ga ik om met deze veranderingen? Kan niet alles gewoon blijven zoals het is? Hoe moet ik dit allemaal gebruiken? Dit zijn slechts een paar voorbeelden van vragen die worden gesteld als het gaat over digitale transformatie. In dit blog lees je meer over wat de digitale transformatie nu precies inhoudt, hoe het impact heeft op jouw bedrijfsstrategie en hoe je medewerkers mee kan trekken in dit proces zodat jouw bedrijf succesvol kan transformeren. 

 

De digitalisatie van wereld heeft de laatste jaren een enorme impact gemaakt op zowel hele industrieën alsmede de werkplek en het is niet altijd gemakkelijk om deze bij te benen. Dit geldt zeker in een organisatorische context, waar medewerkers terughoudend kunnen zijn tegenover digitalisatie. Hele businessmodellen gaan op de schop en de complete strategie van bedrijven moet worden aangepast om concurrerend te blijven. Hoe ga je hier mee om als werkgever of manager? 

 
Wat is de digitale transformatie?

De digitale transformatie omvat het gebruik van nieuwe digitale technologieën om traditionele problemen op te lossen. Het inzetten van deze nieuwe technologieën leidt vaak tot vernieuwing en innovatie binnen bedrijven en heeft ruimte gegeven voor talloze nieuwe disruptieve businessmodellen. De komst van de gig-economie, waar mensen gemakkelijk en snel werk kunnen vinden, is een direct resultaat van digitale transformatie. Uber is hier een heel duidelijk voorbeeld van. Via een digitaal platform faciliteren zij de verbinding tussen leverancier en consument. De verwachte reistijd, aankomsttijd van de taxi, geschatte kosten van de reis, betaling, en real-time locatie van de taxi kan allemaal via de Uber-app worden bijgehouden, iets wat compleet nieuw is voor de taxi industrie. Uber heeft de taxi en vervoer digitaal gemaakt, wat ze een onwaarschijnlijke groei heeft gebracht. Uber heeft een vernieuwend businessmodel gemaakt gebaseerd op digitalisatie, en het heeft ze zeker geen windeieren gelegd.

 

Veranderend aankoopproces 

De digitale transformatie veranderd niet alleen bedrijven en hele industrieën, maar ook de consument. Het internet heeft de consument de kracht gegeven om producten en diensten razendsnel te vergelijken, te beoordelen en te kopen. Waar vroeger het weekend het moment was om in de stad nieuwe kleren te kopen, kan men tegenwoordig met een paar clicks een nieuwe garderobe laten bezorgen op elk gewenst moment. De consument wil alles met gemak en transparantie, en het liefst direct.

 

Kansen 

De wereld is veranderd, en kortweg geeft een digitale transformatie ieder bedrijf een gigantische potentie voor groei en innovatie. De consument is veranderd, en nieuwe technologieën maken het mogelijk om hier als bedrijf goed op in te spelen. Waarom is dat belangrijk? Laten we nog een keer Uber aanhalen. Uber heeft in een aantal jaar 56% van de totale taximarkt in de VS veroverd (bron). De traditionele taxi verdwijnt steeds meer uit het Amerikaanse straatbeeld. Eat or be eaten. En als bedrijf wil je natuurlijk aan de succes kant zitten.

 

Om zo’n succesvolle transformatie in een bedrijf of organisatie te realiseren is draagvlak op de werkvloer essentieel. Medewerkers zullen open moeten staan voor nieuwe strategieën, businessmodellen, en vernieuwde werkprocessen. Een recente studie van McKinsey concludeerde dat 84% van de CEO’s een sterke commitment heeft voor transformatie, terwijl slechts 45% van de medewerkers dit voelt (bron). Hoe kan de digitale transformatie op alle lagen van het bedrijf goed worden doorgevoerd? Hieronder wat handige tips om jouw medewerkers mee te krijgen in de digitale transformatie zodat heel het bedrijf meegaat in deze nieuwe revolutie.

 

Communicatie over transformatie

 

Zorg ervoor dat medewerkers een duidelijk beeld hebben van de veranderingen die doorgevoerd gaan worden. McKinsey heeft aangetoond dat een heldere communicatie van management naar medewerkers de waarschijnlijkheid van een succesvolle transformatie met 8 tot 12,4 keer vergroot (bron). Zorg voor continue communicatie. Als je vanaf nu met predictive maintenance gaat werken (AI algoritmes loslaten op data) om je servers te onderhouden, communiceer dit duidelijk met je werknemers. Het is belangrijk dat ze snappen hoe dit invloed heeft op hun werk en wat het doel is van deze nieuwe strategie. Op een grotere schaal, als je met deze servers cloud-computing wil gaan aanbieden vereist dit een verandering door het hele bedrijf. Een nieuwe manier van denken, verkopen, opleiden en klantbenadering. Ben hier duidelijk over en betrek je werknemers hier constant bij. Vraag ook om constante feedback van je werknemers en collega’s. Wat vind jij goed aan deze vernieuwingen? Wat voor problemen kunnen hierdoor ontstaan? Welke processen moeten we hierdoor veranderen? Zeker als jij minder kennis hebt over specifieke zaken dan je werknemers, doe je er goed aan om met hun aan tafel te gaan zitten. Blijf ook communiceren met bestaande klanten en laat ze weten hoe jouw transformatie impact heeft op jullie (zakelijke) relatie.

 

Testen 

Zowel je klanten als je werknemers zijn perfect om je nieuwe strategie of businessmodel te testen. Aan de ene kant kunnen je werknemers meedenken over hoe haalbaar je strategie is en op wat voor manier je deze het beste uitvoert. Aan de andere kant kunnen klanten feedback geven over wat ze missen in de nieuwe strategie en op wat voor manier jouw product of service nog beter aan hun behoeften kan voldoen. Jouw klanten staan centraal, en geef ze tijdens jouw transformatie ook het gevoel dat het hun ten goede komt. Dit is toch ook zo?

 

Samen trainen = samen doen

 

Als transformerend leider wil je natuurlijk dat je nieuwe strategie zo goed mogelijk wordt gebruikt. Organiseer een (of meerdere) trainingen, zeker als je nieuwe strategie specifieke technische kennis of een nieuwe manier van verkopen vereist. Pak dit ook direct goed aan; ga niet aan het bureau van je collega zitten om het nieuwe systeem razendsnel uit te leggen. In plaats hiervan is het verstandig om een goede presentatie voor te bereiden en hier een workshop aan te koppelen. Zo kan jij je verzekeren dat al je collega’s de basis van de strategie snappen, en door de praktische verdieping verzekeren je collega’s jou dat ze up-to-date zijn.

 

Bij nieuwe bedrijfsprocessen komen vaak ook nieuwe salesmethodes en (digitale) systemen aan te pas. Veel digitale systemen hebben ook een eigen trainingsomgeving met certificeringen, zoals HubSpot. Deze trainingen zijn gestandaardiseerd en speciaal gemaakt voor interne opleidingen, dus maak hier zeker gebruik van! Aan de ene kant weet jij dat jouw collega’s een goed trainingsprogramma doorlopen en het nieuwe systeem ‘to the core’ kennen. Aan de andere kant krijgt iedereen een certificering voor deze training. Deze certificering is niet alleen geldig binnen jouw bedrijf, maar ook daarbuiten. Zo kan de implementatie van een nieuw systeem niet alleen jouw bedrijf verbeteren, maar ook de skillset van jouw personeel uitbreiden. Met dit in het achterhoofd zal een nieuw systeem niet voelen als een verplicht studiemoment, maar als een investering in het bedrijf en zijn medewerkers.

 

Moet ik ook digitaal transformeren? 

 

Zoals eerder genoemd, de digitale transformatie is in potentie een zaak van ‘eat or be eaten’. Veel businessmodellen en strategieën kunnen wel een update gebruiken om aan de huidige vraag van de klant te voldoen. Werknemers moeten goed betrokken worden bij deze veranderingen om potentiële valkuilen te ontdekken en om de nieuw strategie goed uit te voeren.  Uiteindelijk is iedereen gebaat bij de digitale transformatie. Bedrijfsprocessen worden sneller en efficiënter, waardoor er meer tijd en geld overblijft om te innoveren en aan de klant te besteden. Dit is ook een mooi moment om te investeren in je bedrijf en personeel. Zolang de komende veranderingen duidelijk en goed gecommuniceerd zijn, zal alles (inkt)vlekkeloos verlopen en ga je een geslaagde digitale transformatie tegemoet. 

 

Benieuwd geworden naar hoe jouw bedrijf een succesvolle digitale transformatie kan maken, en wat voor manier wij dat kunnen faciliteren? Lees onze andere blogs en/of neem vrijblijvend contact met ons op!

 

Meer uit deze blogreeks:

 

Ontvang de laatste Proxy updates

Blijf op de hoogte van de laatste IT trends en ontwikkelingen met onze maandelijkse nieuwsbrief

Mark Zwenger - Account Manager
Mark is binnen Proxy werkzaam als Account Manager. Door zijn jaren ervaring binnen de IT weet hij snel de juiste mensen aan elkaar te koppelen en daarbij ook de juiste producten. Mark is een spontane en gezellige noot binnen het bedrijf en kun je zo benaderen via onze chat ;)