Linux support services voor het MKB(+): dit kun je verwachten

IT is al lang niet meer de stoffige afdeling in de uithoek van het kantoor. Sterker nog, IT is vaak een cruciale factor in het faciliteren van belangrijke bedrijfsprocessen. Tegelijkertijd wordt IT complexer en omvangrijker en is het soms lastig om goede mensen te vinden om al het werk op te pakken. Daarom kiezen veel bedrijven ervoor om bepaalde IT behoeftes niet zelf in te vullen maar uit te besteden, bijvoorbeeld het beheer van de Linux omgeving.

Waar de Linux omgeving bij sommige bedrijven de basis is voor hun IT infrastructuur, is het voor anderen slechts een klein maar wel belangrijk onderdeel. In beide gevallen wil je er zeker van zijn dat de omgeving altijd werkt en dat eventuele issues snel worden opgelost. Linux support services bieden hier uitkomst. Maar wat kun je precies verwachten als je je Linux beheer uitbesteedt? In dit blog vertel ik daar meer over.

 

Handhaving en monitoring: de basis van Linux support

Het is misschien het minst interessante, maar wel het meest belangrijke onderdeel van het managen van je IT infrastructuur: handhaving en monitoring. Wat je hier voor nodig hebt zijn een goed dashboard, een paar scherpe ogen en vooral extra handjes. Door het beheer van je Linux omgeving uit te besteden, kun je je eigen mensen op andere vlakken inzetten, bijvoorbeeld voor het invullen van nieuwe functionaliteiten. Bovendien is het belangrijk om blijvend in je Linux omgeving te investeren. Zo kun je hem zo lang mogelijk stabiel en kosteneffectief houden. Met Linux Managed Services focus je op continue verbetering in kleine stapjes, en voorkom je (plotselinge) grote investeringen. Heb je je Linux beheer goed ingericht, dan biedt dat in alle opzichten een sterke basis voor verdere uitbouw en ontwikkeling van diverse platformen.

 

Linux support services inschakelen

Er kunnen verschillende redenen zijn om Linux support services in te schakelen, denk bijvoorbeeld aan:
• Je bent niet tevreden over je huidige support oplossing of leverancier;
• Je bent benieuwd of er verbeteringen mogelijk zijn;
• Je mist de handjes om het beheer goed uit te kunnen voeren;
• Je hebt onvoldoende Linux expertise in huis.

Afhankelijk van je vraag kan de invulling van Linux Managed Services bepaald worden. Zoals gezegd ligt de basis altijd bij handhaving en monitoring. Maar wellicht heb je ook behoefte aan advies en ondersteuning bij het installeren van nieuwe software, het vervangen van je fysieke infrastructuur of het invullen van nieuwe functionaliteiten. Linux support services variëren van ontzorgen tot bemiddelen en adviseren, op maandelijkse basis of op projectbasis.

 

Managed Services Dashboard

Een samenwerking met een Managed Services leverancier start altijd met het inrichten en configureren van een dashboard. Houd hierbij rekening met een opstartfase waarin er intensief contact is tussen jou en het support team. Zij moeten namelijk jullie processen leren kennen: wat is wat, wat is belangrijk voor jullie en hoe moet het support team daarop reageren? Het dashboard vormt de ruggengraat voor alle Linux support services: hier komt het inzicht tot stand in hoe jouw Linux omgeving werkt. Aan de hand van het dashboard kun je zien hoe bepaalde wijzigingen invloed hebben op de Linux omgeving, waardoor je op den duur ook trend analyses kunt maken.

 

Onderdelen van Linux Managed Services

Linux Managed Services bestaat uit verschillende onderdelen:

 

Proactief beheer

Een goede Managed Services leverancier richt zich niet op het oplossen, maar op het voorkomen van issues. Goede tools stellen je in staat om zaken te voorspellen, waardoor ze al opgelost kunnen worden voor ze daadwerkelijk voor jou een probleem vormen. Denk bijvoorbeeld aan het maximale aantal branduren van hardware en de maximale brandbreedte van je netwerk.

 

Update management strategie

In het verleden werd een fysieke infrastructuur zo veel mogelijk uitgeput, waardoor benodigde vervangingen grote, intensieve projecten werden. Met een update management strategie maak je heel vaak kleine wijzigingen met weinig impact. Maar ook op het gebied van software kan een leverancier je helpen. Doordat wij veel verschillende omgevingen beheren, kunnen we bijvoorbeeld software updates waar andere organisaties baat bij hebben gehad, ook bij jou doorvoeren.

 

Periodieke rapportages en overleg

Op basis van het dashboard kan je leverancier diverse rapportages maken. Over ruwe data zoals opslag en geheugen, maar ook afgeleide data zoals het aantal beschikbare machines in combinatie met de software en de performance van applicaties. Onderdeel van Linux Managed Services is vaak een maandelijks overleg waarin wordt besproken wat er wel en niet goed ging.

 

Security updates

Uiteraard wordt er ook gekeken naar de basisprincipes van security. Je leverancier kijkt mee naar wat je kunt verwachten van het systeem aan beveiliging, maar kan ook een plan van aanpak maken voor nieuwe updates.

 

Linux beheer als sterke basis

IT is continu aan verandering onderhevig. En juist daarom is het zo belangrijk dat jouw omgeving 24/7 wordt gemonitord. Heb je daar zelf de capaciteit niet voor? Dan kan het interessant zijn om Linux support services in te schakelen. Wil je meer weten over wat wij daarin kunnen betekenen? Neem dan gerust contact met ons op!

 

New call-to-action

 

    Deel dit artikel:
Ontvang de laatste Proxy updates

Blijf op de hoogte van de laatste IT trends en ontwikkelingen met onze maandelijkse nieuwsbrief

Fardi Lautenslager - Senior Consultant/Solution Architect
Fardi werkt al sinds 1999 in de IT branche. Hij is Senior Consultant/Solution Architect binnen Proxy. Hij staat zowel onze klanten als onze collega's bij in complexe en uitdagende IT-vraagstukken. Fardi kijkt daarin graag naar de techniek en ook naar alle bijbehorende randvoorwaarden. Hij is volledig thuis in onder andere de wereld van Red Hat.